onsdag 25 januari 2012

Magisterstudier på Socionomprogrammet

Den här veckan har jag påbörjat heltidsstudier till en magisterexamen på Socionomprogrammet vid Linköpings Universitet Campus Norrköping. Vi var elva studenter som kom till gårdagens introduktion, varav åtta unga nyutexaminerade socionomer och tre äldre med yrkeserfarenhet.

Terminen är uppdelad i två delkurser där vi startar med kursen "Socialt arbete som kunskapsområde, teori och praktik" och fortsätter med "Magisteruppsats inom socialt arbete". Utbildningen innehåller intressanta områden som källkritik, litteratursökning, berättelseforskning, vetenskapligt skrivande, evidensbaserad praktik, solidaritet i sjukvården och samhället och litteraturseminarier. Syftet är att bredda och fördjupa kunskaperna inom socialt arbete med fokus på forskningsprocessen. I terminens andra kurs ska vi studenter genomföra en vetenskaplig studie som beskrivs i ett internationellt sammanhang och presenteras som en magisteruppsats.

Mina studier under förra året i forskningsmetodik gav mig inspiration till att fortsätta studera och fördjupa mina kunskaper. Jag ser nu fram emot denna termin mycket och tror att jag kommer att kunna tillämpa studierna både teoretiskt och praktiskt i mitt arbete på Forsknings- och utvecklingsenheten inom Landstinget i Östergötland. På olika sätt hoppas jag också kunna kombinera dessa studier med mitt arbete och politiska uppdrag.

Att få möjlighet att studera igen efter många år i yrkeslivet, tillsammans med såväl unga som äldre studenter, och vara i den vackra miljö som Campus Norrköping erbjuder känns som en stor förmån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar