måndag 23 juni 2014

Hälsa är grunden för jämlikt samhälle!

I veckans nummer av Aktuellt i Politiken, utgiven idag, är min debattartikel om ett jämlikt samhälle publicerad under rubriken "Hälsa är a och o för jämlikt samhälle". Redaktören har på ett mycket bra sätt fångat det centrala i artikeln genom att i inledningen skriva följande text: "Den existentiella hälsan är lika viktig för ett jämlikt samhälle som stabil ekonomi och social grundtrygghet" och genom att lyfta fram min slutsats: "Detta innebär att vi alltid måste arbeta för att hälsa integreras i politiska beslut". Min debattartikel publicerades också i Folkbladet Norrköping och Norrköpings Tidningar den 18 juni. 

Bakgrunden till artikeln är min roll som samordnare för "Socialdemokraterna i Östergötlands kommission för jämlik hälsa 2012-2013" och som redaktör för kommissionens slutrapport Vägen till ett jämlikt samhälle - hälsa, välfärd och solidaritet. Jag har också haft förmånen att arbeta med folkhälsofrågor i min yrkesroll under flera år och har på så sätt fått möjlighet att förena min yrkeskunskap med min politiska ambition: att medverka till ett jämlikt, jämställt och solidariskt samhälle genom att stärka människors hälsa och livsvillkor.

Läs gärna min artikel i sin helhet genom nästa blogginlägg och fortsätt debattera vilket samhälle vi vill leva i och vilken politisk vision vi vill ha för framtidens samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar